Op de Springplank bieden we eigentijds, kindgericht onderwijs waarin samenwerken, betrokkenheid en ontwikkeling centraal staan. We werken met duidelijke structuren en uitdagende leerdoelen, afgestemd op de behoeften van elk kind.
We geloven dat kinderen het meest leren als ze zich veilig en gewaardeerd voelen. Daarom hechten we veel waarde aan gelijkwaardigheid, open communicatie en een positieve sfeer. We stimuleren nieuwsgierigheid en er is ruimte voor eigen initiatief.
Kinderen krijgen bij ons ook verantwoordelijkheid: voor hun eigen leren, gedrag en voor elkaar. Zo groeien ze in zelfstandigheid en zelfvertrouwen. En bovenal: leren is leuk! Met plezier, uitdaging en persoonlijke aandacht bouwen we samen aan de toekomst van elk kind.
Groep 1/2
In groep 1/2 leren kinderen op spelenderwijze binnen betekenisvolle thema’s die aansluiten bij hun eigen belevingswereld. Spel en leren gaan hand in hand. Kinderen ontdekken, onderzoeken en ontwikkelen zich terwijl ze spelen.
We combineren vrij spel met gerichte instructie, zodat ieder kind zich op zijn of haar eigen tempo kan ontwikkelen. Zo leggen we een stevige basis voor rekenen, taal en sociaal-emotionele vaardigheden, zodat de overstap naar groep 3 soepel verloopt.
Naast de cognitieve ontwikkeling besteden we veel aandacht aan sociale interactie, motorische ontwikkeling, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Samen spelen, samen leren en elkaar helpen staan centraal. We stimuleren kinderen om zelf keuzes te maken, initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen ontwikkeling.
Zo zorgen we voor een veilige, inspirerende leeromgeving waarin ieder kind zich gezien voelt en met vertrouwen kan groeien.
Groep 3 t/m 8
In groep 3 tot en met 8 werken we met duidelijke en herkenbare structuren. Dat geeft rust, overzicht en houvast, waardoor kinderen optimaal tot leren komen.
In de ochtenden ligt de focus op het opbouwen van een stevige basis in de kernvakken: rekenen, taal, spelling en lezen. We werken doelgericht en geven instructie op maat, zodat ieder kind zich kan ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau.
’s Middags is er meer ruimte voor de zaakvakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de creatieve vakken, waar kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Zo zorgen we voor een goede balans tussen kennis, vaardigheden en creativiteit. We bereiden kinderen niet alleen voor op het voortgezet onderwijs, maar ook op de wereld om hen heen.
Levensbeschouwelijk onderwijs
Op De Springplank vinden we het belangrijk dat kinderen kennismaken met de diverse levensbeschouwingen die onze samenleving rijk is. Daarom bieden we in de groepen 3, 4, 5 en 6 levensbeschouwelijk onderwijs aan.
We werken met een carrousel van vier blokken van tien weken. In elk blok staat een andere godsdienst centraal. Elk schooljaar komen er vier verschillende godsdiensten aan bod, en deze rouleren per jaar. Op deze manier maken kinderen in de loop der jaren kennis met meerdere religies en hun gebruiken.
De lessen duren 45 minuten per week en zijn gericht op het ontdekken en begrijpen van verschillende levensbeschouwingen. Door verhalen, rituelen en gebruiken te leren kennen, werken we aan begrip, respect en verdraagzaamheid. Zo leren kinderen dat er verschillen zijn, maar ook veel overeenkomsten, en dat iedereen er mag zijn.