Ondersteuning
Niet iedereen leert op dezelfde manier; soms heeft een kind iets anders nodig om tot leren te komen. Daarom zorgen we voor variatie in ons onderwijs en extra ondersteuning voor de kinderen die dat nodig hebben.
Niet iedereen leert op dezelfde manier; soms heeft een kind iets anders nodig om tot leren te komen. Daarom zorgen we voor variatie in ons onderwijs en extra ondersteuning voor de kinderen die dat nodig hebben.
Op De Springplank stemmen we het onderwijs zoveel mogelijk af op wat ieder kind nodig heeft. We weten dat kinderen op verschillende manieren leren en zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Sommige kinderen hebben baat bij extra uitleg of herhaling, terwijl anderen juist behoefte hebben aan verdieping of verrijking.
Binnen de klas werken we daarom op drie niveaus. De basisinstructie is voor alle leerlingen, maar daarnaast is er ruimte voor extra ondersteuning aan de instructietafel. Hier krijgen kinderen die dat nodig hebben nog eens rustig uitleg of extra oefening. Voor leerlingen die sneller door de stof gaan en meer aankunnen, bieden we uitdagender werk en verdiepende opdrachten aan.
Waar nodig bieden we extra begeleiding van een onderwijsassistent, zowel in de klas als buiten de groep. Dit geeft leerlingen de kans om het doel nogmaals te oefenen, op een manier die aansluit bij wat zij nodig hebben om verder te kunnen.
Op deze manier zorgen we ervoor dat elk kind op De Springplank tot zijn of haar recht komt en zich optimaal kan ontwikkelen, binnen een veilige en stimulerende leeromgeving.
Soms heeft een leerling, bovenop de basisondersteuning, extra ondersteuning nodig om goed tot leren en ontwikkelen te komen. In zulke situaties maken we gebruik van de expertise van het ondersteuningsteam van MorgenWijzer.
In dit team werken verschillende specialisten samen, zoals orthopedagogen, gedragsspecialisten (onder andere op het gebied van gedrag, taal, dyslexie en dyscalculie), kindercoaches en experts op het gebied van Passend Onderwijs. Zij denken mee, geven advies, doen waar nodig onderzoek en bieden praktische ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten.
Op deze manier zorgen we er samen voor dat elk kind de begeleiding krijgt die nodig is om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen.
Voor kinderen die sneller leren en behoefte hebben aan extra uitdaging, bieden wij wekelijks een plusklas aan. In een kleine groep werken zij aan boeiende en uitdagende opdrachten, begeleid door een (gespecialiseerde) leerkracht.
Ook in de eigen klas wordt deze uitdagende lijn voortgezet met verdiepende activiteiten, zodat elk kind op zijn of haar niveau kan blijven groeien en zich blijft ontwikkelen.
De intern begeleider (IB’er) speelt een belangrijke rol binnen onze school. Zij ondersteunt leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen. Wanneer een kind extra zorg of begeleiding nodig heeft, is de intern begeleider het aanspreekpunt voor ouders, leerkrachten en externe deskundigen.
De IB’er coördineert de ondersteuning, begeleidt het opstellen van handelingsplannen en zorgt ervoor dat de juiste hulp op tijd ingezet wordt. Ook denkt zij mee over de ontwikkeling van de school op het gebied van zorg en onderwijs, zodat wij als team altijd kunnen blijven verbeteren.
Kortom, de intern begeleider zorgt ervoor dat ieder kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het verdient, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen.
Soms heeft een leerling specifieke ondersteuning nodig die niet binnen onze school of het ondersteuningsteam van MorgenWijzer beschikbaar is. In zulke gevallen schakelen wij externe experts in.
Dit kunnen organisaties zijn zoals AED, Cardea, Auris, Visio of speciale voorzieningen zoals de taalklas. Deze deskundigen bieden gespecialiseerde hulp en begeleiding, passend bij de behoeften van het kind.
Door deze samenwerking zorgen we ervoor dat ieder kind op De Springplank de best mogelijke ondersteuning krijgt, ook wanneer die buiten onze eigen expertise valt.
OBS De Springplank is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een aanbod om leerlingen te ondersteunen die extra begeleiding nodig hebben. Samen zorgen de scholen in de regio ervoor dat kinderen de ondersteuning krijgen die aansluit bij hun ontwikkelingsbehoeften. Dit noemen we Passend Onderwijs.
Het samenwerkingsverband heeft ook een speciaal oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs, extra ondersteuning en de mogelijkheden binnen de regio. Meer informatie hierover vindt u op de website van het samenwerkingsverband: www.swvrijnstreek.nl.
We willen dat leerlingen van de MorgenWijzer kunnen vertrouwen op een veilige en vertrouwde leeromgeving. Iedereen heeft daarin een rol: kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Heel soms komt het voor dat een leerling zich zó gedraagt, dat de rust en veiligheid op school in het gedrang komen. Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar juist vanwege de ernst van zo’n situatie is het belangrijk om goede afspraken te maken over hoe daarmee om te gaan. Daarvoor is dit protocol bedoeld. Het treedt in werking bij (ernstig) ongewenst gedrag van een leerling, waardoor de belangen van het kind en andere leerlingen en/of personeelsleden van de school geschaad worden. De directeur beoordeelt of er sprake is van bovenstaande criteria.
Binnen MorgenWijzer kunnen 3 verschillende maatregelen genomen worden wanneer er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling:
De volledige tekst van dit protocol vindt u op de website van MorgenWijzer